CDA gemeente Losser vraagt tijdens het vragenkwartier naar de verkeersveiligheid in het winkelgebied in Losser
Al meerdere keren heeft het CDA Losser aandacht gevraagd voor een veilige oversteek vanaf de Brink naar het winkelgebied en de parkeerplaats richting de Langenkamp. Hoewel er een verhoogde drempel is aangelegd, hebben voetgangers hier geen voorrang op automobilisten. Gezien het karakter van dit gebied als winkelgebied, zou de auto hier te gast moeten zijn. Dit zorgt nu voor een onduidelijke situatie, waar ook de dorpsraad tijdens het kennismakingsbezoek van de burgemeester op heeft gewezen.
Vragen van het CDA aan de gemeente Losser
Het CDA heeft hierover vragen gesteld aan de gemeente en hieronder delen wij de antwoorden:
1. Vindt de gemeente ook dat in een winkelgebied de auto ’te gast’ hoort te zijn en dat de veiligheid van winkelend publiek prioriteit moet hebben?
De gemeente beaamt dat kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers, in het centrumgebied prioriteit moeten krijgen.
2. Is de gemeente bereid om de oversteekplaats als zebrapad aan te duiden en te voorzien van de noodzakelijke markeringen?
De gemeente geeft aan dat dit niet logisch is, om de volgende redenen:
- De oversteek ligt in een 30 km/u-gebied, waar in principe geen zebrapaden worden toegepast.
- Een zebrapad moet aan specifieke richtlijnen voldoen, waaronder een minimale breedte van 4 meter. Het huidige plateau is slechts 2,5 meter breed.
- De oversteek is volgens de gemeente duidelijk herkenbaar als verblijfsgebied waar automobilisten rekening moeten houden met voetgangers. Een zebrapad op deze locatie zou de aandacht voor voetgangers op andere plekken in het gebied kunnen verminderen, wat een negatief effect kan hebben op de verkeersveiligheid.
- Aangezien het verkeer in dit gebied grotendeels lokaal bekend is, zou een zebrapad niet per se leiden tot beter naleefgedrag.
3. Is de gemeente bereid om de Brinkstraat als onderdeel van het winkelgebied te beschouwen, waarin de auto te gast is?
De gemeente staat hier positief tegenover, mits de openbare ruimte hierop wordt afgestemd. Binnenkort gaat de gemeenteraad in gesprek over de herijking van het Parapluplan en Centrumplan Fase 2, waarin de categorisering van wegen en de bijbehorende inrichting worden besproken. Daarbij merkt de gemeente op dat recentelijk is besloten om in dit gebied substantiële parkeercapaciteit te realiseren, inclusief ontsluitende infrastructuur via de Brinkstraat.
Gerry Waanders, woordvoerder verkeersveiligheid namens het CDA Losser, reageert: “Wij blijven ons inzetten voor een verkeersveilig centrum waarin voetgangers en fietsers de ruimte krijgen die ze verdienen. De huidige situatie bij de oversteek zorgt voor verwarring en onveilige momenten. Wij vinden dat er gekeken moet worden naar een oplossing die de veiligheid van alle verkeersdeelnemers garandeert.”
CDA blijft verkeersveiligheid volgen
Het CDA gemeente Losser blijft dit onderwerp in de komende gesprekken met de gemeente aankaarten en streeft naar concrete verbeteringen in de verkeerssituatie. Heeft u vragen of opmerkingen over de verkeersveiligheid in Losser? Laat het ons weten!