CDA stelt schriftelijke vragen aan college van B&W over wateroverlast in de gemeente Losser

In de afgelopen weken heeft de gemeente Losser te maken gehad met aanzienlijke wateroverlast als gevolg van hevige regenbuien. In een kort tijdsbestek van circa anderhalve week is de A1 ter hoogte van De Lutte twee keer onder water komen te staan, en ook in andere dorpskernen, waaronder het centrum van Losser, zijn meldingen geweest van overlast en schade.

Gezien deze ontwikkelingen heeft de CDA-fractie van de gemeente Losser een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Fractievoorzitter Paul Elferink vraagt namens de CDA-fractie om opheldering en maatregelen om toekomstige overlast te beperken. De vragen richten zich onder andere op de reeds genomen en nog te nemen maatregelen om zowel op korte als lange termijn schade te beperken, technische maatregelen in het watersysteem met oog op klimaatveranderingen, en de communicatie en samenwerking met andere instanties.

De belangrijkste vragen die het CDA stelt zijn:

1. Welke maatregelen heeft het college reeds genomen en welke maatregelen gaat het college nog nemen om op de korte en lange termijn schade te beperken?
  2. Waar en op welke wijze denkt het college technische maatregelen te kunnen of moeten nemen in het gehele watersysteem om beter te kunnen anticiperen op de toename van extreme weersomstandigheden en welke investeringen zijn daarvoor nodig?
  3. Heeft de gemeente Losser contact gehad of neemt het nog contact op met Rijkswaterstaat over de ontstane overlast en de maatregelen die door Rijkswaterstaat onlangs zijn genomen?
  4. Met welke frequentie worden sloten en duikers schoongemaakt, in hoeverre is dit voldoende, en welke aanvullende maatregelen zijn hierin te nemen?
  5. Hoe communiceert de gemeente met bewoners en weggebruikers over dreigende wateroverlast en welke maatregelen zij kunnen nemen om schade te voorkomen?
  6. In hoeverre werkt de gemeente samen met provinciale en landelijke instanties om wateroverlast aan te pakken? Zijn er specifieke protocollen of samenwerkingsafspraken met aangrenzende gemeenten om wateroverlast gezamenlijk aan te pakken?

Het CDA verwacht dat het college spoedig zal reageren op deze vragen, gezien de urgentie van de problematiek. De fractie benadrukt het belang van adequate maatregelen om herhaling van dergelijke overlast te voorkomen en vraagt om een proactieve houding van de gemeente in samenwerking met andere betrokken instanties.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Paul Elferink, fractievoorzitter van CDA gemeente Losser.