CDA stelt vragen aan college over afvalbrengpunt Ravenhorsterweg & Dalende sportuitgaven

Het CDA heeft recentelijk vragen gesteld aan het college van B&W over twee belangrijke kwesties die de gemeenschap raken: de mogelijkheid voor het brengen van groenafval naar het afvalbrengpunt aan de Ravenhorsterweg en de dalende sportuitgaven.

Sluiting afvalbrengpunt Ravenhorsterweg

Het afvalbrengpunt aan de Ravenhorsterweg zal per 1 januari sluiten voor groenafval. Het CDA is verbaasd dat de gemeenteraad niet op de hoogte is gebracht van deze beslissing, ondanks eerdere afspraken om meerdere varianten voor een vernieuwd afvalbrengpunt uit te werken en voor te leggen aan de raad.

Vragen van het CDA:

• Klopt het dat het aanleveren van groenafval vanaf 1 januari niet meer mogelijk is op de locatie aan de Ravenhorsterweg?
  • Waarom is de gemeenteraad niet geïnformeerd voordat dit besluit werd genomen?
  • Is dit besluit structureel of tijdelijk, en zijn er andere afvalstromen die ook niet meer aangeleverd kunnen worden?
  • Hoe heeft de aanbesteding van deze dienst plaatsgevonden en welke partijen zijn benaderd?
  • Welke kosten zijn hiermee gemoeid en wat is het effect op de afvalstoffenheffing voor inwoners?

Dalende sportuitgaven

Daarnaast heeft het CDA vragen gesteld naar aanleiding van een krantenartikel in de Tubantia van 10 augustus. Het artikel meldt dat de gemeente Losser € 1.808.000,- uitgeeft aan sportstimulering en sportaccommodaties, wat 29% lager is dan vorig jaar en onder het landelijk gemiddelde ligt.

Het CDA vraagt om opheldering over de juistheid van deze cijfers en de mogelijke gevolgen voor de gemeenschap. “De jeugd beweegt steeds minder en het aantal mensen met overgewicht neemt toe. Bezuinigingen op sport en bewegen versterken deze negatieve ontwikkeling,” aldus het CDA.

Daarom wil het CDA wil weten hoe het college deze bezuinigingen gaat communiceren met de sportverenigingen en welk effect dit heeft op het welzijn van de inwoners. Ook vraagt de partij om uitleg over de tegenstrijdigheid tussen minder geld voor uitvoering en meer geld voor ambtelijke inzet.

Het CDA kijkt uit naar de antwoorden van het college en hoopt op een transparante en zorgvuldige afhandeling van deze kwesties.