‘Dit is niet houdbaar’, CDA in Noordoost-Twente geeft signaal aan Den Haag af

Veel gemeenten verkeren in financieel zwaar weer. De CDA-fracties in Noordoost-Twente maken zich zorgen over de gevolgen voor inwoners. ‘’Dit is voor onze inwoners niet houdbaar.’’

Meer taken, minder knaken
Wat is het probleem? Gemeenten krijgen steeds meer verantwoordelijkheden, zonder dat ze daarvoor het nodige geld ontvangen. Ook wordt er vanaf 2025 op het gemeentefonds bezuinigd. Uit het gemeentefonds wordt het geld door het Rijk over gemeenten verdeeld. Meer taken, maar minder knaken. Dit leidt ertoe dat gemeenten keuzes moeten maken. ‘’De ruimte voor gemeentelijke investeringen in onze lokale gemeenschappen wordt hierdoor minimaal, terwijl de noden blijven toenemen’’, laten de CDA-fracties weten.

Grote gevolgen
De financiële druk op gemeenten wordt zo hoog dat verdere bezuinigingen niet kunnen worden opgevangen. ‘’Dat lukt niet zonder ingrijpende maatregelen, die de leefbaarheid in onze dorpen en steden direct raken’’, vinden de CDA-fracties. ‘’Dit heeft direct effect op bijvoorbeeld bibliotheken, bushaltes, zwembaden, buurthuizen en scholen. Want eenmaal weg, komen deze voorzieningen niet snel terug en zonder plekken om elkaar te ontmoeten, neemt de verbinding af.’’ De CDA’ers vinden dat gemeenten in staat moeten blijven om in de behoeften van hun inwoners te voorzien, juist op het platteland waar kleine voorzieningen een grote bijdrage leveren in de sociale cohesie.

Met gemeenten in gesprek
De CDA-fracties van Dinkelland, Losser, Oldenzaal en Tubbergen riepen deze week de Tweede Kamerfractie van het CDA op te pleiten voor heroverweging van de bezuinigingen op het gemeentefonds. ‘’We vragen heel veel van gemeenten, bijvoorbeeld als het gaat om bestaanszekerheid, leefomgeving, zorg, verduurzaming, woningbouw en nog meer zaken’’, reageert fractievoorzitter Henri Bontenbal op de brief van CDA in Noordoost-Twente en de plannen van het kabinet. ‘’Gemeenten zien nog steeds het ravijnjaar op zich afkomen. Als we dit niet goed regelen, moeten gemeenten bezuinigen op het zwembad en de bibliotheek, of is er geen geld om de woningbouw vlot te trekken.’’ Bontenbal vindt dat dit niet kan en riep het kabinet vandaag tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen op om met gemeenten in gesprek te gaan om dit op te lossen.