CDA gemeente Losser dient motie in voor Verzilveringslening voor senioren

Het CDA gemeente Losser heeft tijdens de raadsvergadering van dinsdag 15 oktober een motie ingediend om senioren te ondersteunen met een verzilveringslening. Door de toenemende vergrijzing in de gemeente zitten veel senioren vast in hun woning, zonder voldoende pensioenaanvulling, terwijl hun huizen vaak volledig zijn afbetaald. De motie roept op tot het aanbieden van een verzilveringslening, waarmee senioren tot 50% van de waarde van hun woning kunnen verzilveren zonder aflossingsverplichting.

Verzilveringslening als oplossing

Uit onderzoek blijkt dat veel senioren in Losser hun pensioen “in de stenen” hebben zitten. Dit betekent dat zij wel in een waardevolle woning wonen, maar geen liquiditeit hebben om hun maandelijkse lasten te verlagen of te investeren in verduurzaming van hun huis. Het CDA gemeente Losser stelt voor om, naast de bestaande startersleningen voor jongeren, ook een verzilveringslening aan te bieden aan senioren. Deze lening zou aflossingsvrij zijn, met een rente van 1,7% (peildatum 2024), en senioren in staat stellen om tot 50% van de waarde van hun woning te verzilveren.

Inventarisatie en onderzoek

Het CDA vraagt het college om via verschillende kanalen in kaart te brengen hoeveel senioren in deze situatie verkeren. Daarnaast wordt het college opgeroepen te onderzoeken of de verzilveringslening naast de starterslening kan worden aangeboden. De resultaten van dit onderzoek zullen in Q2 2025 gedeeld worden met de raad en financiële instellingen.

CDA gemeente Losser: “Senioren verdienen meer financiële ruimte”

Jos in het Veld, indiener van de motie namens het CDA, benadrukt het belang van deze maatregel: “Senioren hebben jarenlang gewerkt en hun huizen volledig afgelost. Het is tijd dat zij meer financiële ruimte krijgen, zodat ze comfortabel kunnen blijven wonen en hun energiekosten kunnen verlagen. De verzilveringslening biedt hiervoor een passende oplossing.”

De motie werd dinsdagavond in stemming gebracht in de raad van Losser en is unaniem aangenomen. De fractie kijkt hierop tevreden terug en ziet de resultaten met belangstelling tegemoet.