De CDA-fractie gemeente Losser blikt terug!

De fractie van het CDA gemeente Losser kijkt terug op de raadsvergadering van afgelopen dinsdag, waar enkele belangrijke voorstellen werden besproken.

Ten eerste kwam de geactualiseerde algemene subsidieverordening aan bod. Hoewel het CDA positief was over de update, miste één cruciaal punt: structurele subsidies worden niet geïndexeerd. Samen met de VVD dienden we een amendement in om dit te corrigeren, maar de coalitie (Burgerforum, PvdA en D66) stemde tegen. Dit was volgens ons een gemiste kans om het verenigingsleven te steunen.

In Beuningen gaat er weer gebouwd worden. Op het terrein van Landgoed het Singraven komen meerdere woningen, onder meer voor jongeren. Als CDA zijn we behoorlijk kritisch geweest op deze ontwikkeling, ook omdat we ons afvragen of Beuningers hier daadwerkelijk gaan wonen.

Daarnaast bespraken we een voorstel om enkele agrarische percelen om te zetten naar bos. Een nobel initiatief. Maar door deze bestemmingsplanwijziging heeft het CDA via een motie aangegeven dat dit voorlopig niet meer moet kunnen. Immers, hoe minder agrarische grond er is, hoe minder ruimte er is om mest uit te rijden. Hoewel de (linkse) coalitie geen steun voor onze motie had, hebben we wel twee toezeggingen vanuit de wethouder gekregen om hier scherper toezicht op te houden.

Tot slot hebben we een motie ingediend om op termijn ouderen, die hun huis ‘vrij’ hebben staan maar een beperkt pensioen hebben, de mogelijkheid te bieden om het huis te ‘verzilveren’. De wethouder gaat hiermee de komende tijd aan de slag en zoekt uit welke mogelijkheden er zijn.