Algeheel vuurwerk verbod? Laten we tradities veilig vasthouden.

Vragen CDA-fractie over verbod op consumentenvuurwerk

Losser – 5 Februari jl. stond op de voorpagina van TC Tubantia een groot artikel met als titel ‘Twentse burgemeesters willen verbod op consumentenvuurwerk’. In het artikel stond dat de veertien eerste burgers van Twente gezamenlijk een brief aan minister Grapperhaus hebben gestuurd  waarin zij bij de minister aandringen op een verbod op de verkoop en het afsteken van consumentenvuurwerk. Alleen vuurwerkshows mogen nog. ‘We zijn voor de meest vergaande variant’, aldus de burgemeesters in hun schrijven.

De CDA-fractie concludeerde dat de brief mede is ondertekend door de burgemeester van Losser. Dit verbaasde de CDA fractie. Tijdens de betreffende commissievergadering in januari was namelijk door de burgemeester nog meegedeeld dat de jaarwisseling in de gemeente Losser relatief rustig verlopen was en er zich volgens de politie geen excessen hadden voorgedaan. Ook vond geen enkele uitruk van de brandweer plaats.

De CDA-fractie vraagt in haar brief o.a. of de burgemeester de inhoud van de brief aan minister Grapperhaus deelt óf dat ze een voorbehoud heeft gemaakt of anderszins een afwijkend standpunt heeft ingenomen met betrekking tot de situatie in Losser. Ook vraagt de fractie of de burgemeester bereid is de mogelijkheid van een ontheffingen- of vergunningenregime te laten onderzoeken bij een verbod van hogerhand.

Net als de Tweede Kamerfractie van het CDA is de plaatselijke fractie van mening dat het verbieden van vuurwerk niet de kern van het probleem raakt. Gelukkig is er tot nu toe in Losser nagenoeg geen overlast maar we weten natuurlijk ook dat dat op heel veel plaatsen in Nederland wel het geval is. aldus de plaatselijke CDA fractie. Kern van het probleem is echter wangedrag van een kleine groep Nederlanders die het voor de grote groep verpest! Om dit te keren is een veel strakkere handhaving nodig. Het zware vuurwerk is al verboden en tot oudejaarsavond geldt al een afsteekverbod. Maar helaas kan dat nauwelijks gehandhaafd worden. Dát moet veranderen.

Zwaar vuurwerk moet onder de Wet Wapens en Munitie worden gebracht. Hierdoor kan er preventief gefouilleerd worden, iets wat in bepaalde plaatsen en buurten helaas nodig is. Ook wil het CDA dat de richtlijnen van het Openbaar Ministerie strenger worden, zodat mensen die zwaar, illegaal vuurwerk in hun bezit hebben, vastgezet worden tot en met nieuwjaarsdag. En het CDA wil een handhavingsplan zien: hoe gaan wij met onze open grenzen ervoor zorgen dat de komende jaren met name het zware vuurwerk in het hele land terug gedrongen wordt?

‘Een intensivering van de handhaving is dus hard nodig, al was het maar om te voorkomen dat degene die zich wel aan de regels houdt, zoals de meeste inwoners van de gemeente Losser, moet toezien hoe een kleine groep het mooie feest verpest door huftergedrag!

Daarnaast is carbidschieten een traditie bij ons, wordt overdag gedaan en veilig. Deze veiligheid bleek afgelopen oudejaarsdag ook na een rondgang van inspectie. Daar mogen we trots op zijn. Daarnaast is bij onze Duitse buren het vuurwerk in ruime mate te koop maar de Duitsers weten er beter mee om te gaan. Hetzelfde vuurwerk maar een andere cultuur! De Hollandse ziekte van drugs, drank en ikke, ikke is het werkelijke probleem en daar moet verandering in worden gebracht’ , aldus het CDA. Laten we tradities vasthouden en huftergedrag zwaar bestraffen.