CDA Losser stelt vragen aan het college tijdens Vragenkwartiertje

Tijdens het Vragenkwartiertje van de oordeelsvormende raadsvergadering op 10 oktober 2024 heeft het CDA Gemeente Losser verschillende belangrijke vragen gesteld aan het college. Deze vragen reflecteren de zorgen van zowel de fractie als de inwoners van de gemeente. Hieronder een overzicht van de gestelde vragen en onderwerpen.

1. Categorisering van Evenementen
Het CDA heeft kritische vragen gesteld over de categorisering van evenementen in de gemeente Losser. Het Bruegheliaans Festijn wordt momenteel als een C-evenement geclassificeerd, wat betekent dat er strenge veiligheidsmaatregelen van kracht zijn. Echter, het evenement “Boeskool is lös” in de naburige gemeente Oldenzaal, dat groter van omvang is, wordt als een B-evenement aangemerkt. Het CDA vraagt het college om uitleg over dit verschil in beoordeling en pleit voor een herziening van de indeling van evenementen binnen de regio om een eerlijke en consistente toetsingsmaatstaf te garanderen.

2. Aanleg van Hondenrenveldjes
In oktober 2023 werd een motie aangenomen die het college opdroeg om hondenrenveldjes aan te leggen in overleg met dorpsraden en inwoners, nog voor de zomer van 2024. Het CDA wil graag een update over de voortgang van deze motie. Er is al sprake van verschillende voorgestelde locaties vanuit de gemeenschap, en er is een groeiende behoefte aan deze speelveldjes. De fractie vraagt naar de concrete stappen die zijn gezet en welke acties er nog gepland staan om de aanleg van deze veldjes te realiseren.

3. Evaluatie Lotingssysteem Woningtoewijzing
Het huidige lotingssysteem voor woningtoewijzing staat ter discussie, vooral gezien het grote aantal gegadigden voor huurwoningen bij woningcorporatie Domijn. Het CDA vraagt het college naar de voortgang van het onderzoek dat in 2023 is gestart naar mogelijke alternatieven voor het huidige systeem. Hierbij wordt gekeken naar factoren zoals inschrijvingsduur, woonduur, en sociaaleconomische gebondenheid. De partij vraagt wanneer de uitkomsten van dit onderzoek verwacht worden en welke voorlopige conclusies nu al getrokken kunnen worden.

4. Sloop van Bouwval aan de Heideveldweg in Overdinkel
Tot slot heeft het CDA vragen gesteld over de sloop van een bouwval aan de Heideveldweg in Overdinkel. De gemeente heeft de sloop voor rekening van de eigenaar uitgevoerd en het perceel afgesloten. Het CDA vraagt naar de exacte kosten van de sloop (naar verluidt € 50.000) en of deze kosten inmiddels zijn verhaald op de eigenaar. Tevens willen zij weten of er nog een lopende procedure is en wat het verwachte resultaat hiervan zal zijn.

Met deze vragen onderstreept het CDA Gemeente Losser haar inzet voor transparantie en verantwoording binnen de gemeente. De fractie wacht de antwoorden van het college met belangstelling af.