CDA gemeente Losser vraagt om pauzeren Bossenstrategie vanwege mestprobleem

Het CDA gemeente Losser heeft tijdens de raadsvergadering van 15 oktober een motie ingediend waarin zij het college oproept om de uitvoering van de Bossenstrategie tijdelijk stop te zetten. De aanleiding hiervoor is het acute mestprobleem waarmee veehouders in de gemeente worden geconfronteerd, vooral na het wegvallen van de derogatie.

Mestprobleem in de agrarische sector

Het wegvallen van de derogatie – een uitzondering die boeren langere tijd in staat stelde om meer mest uit te rijden dan Europese regels toelaten – heeft geleid tot een acuut mestprobleem. Vooral veehouders in Losser worden hard getroffen, mede door de nabijheid van twee Natura 2000-gebieden. Hierdoor neemt de mestplaatsingsruimte op agrarische gronden verder af, wat de druk op de sector vergroot.

Impact van de Bossenstrategie

De Bossenstrategie van de Provincie Overijssel, waar de gemeente Losser zich aan heeft geconformeerd, richt zich op vergroening en het omzetten van agrarische grond naar bos. Dit terwijl onlangs nog grote hoeveelheden bos zijn gekapt in het Beuninger Achterveld. Een pijnlijke pijnlijke tegenstrijdigheid aldus het CDA. Hoewel deze transformatie bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen, heeft het een negatief effect op de beschikbare mestplaatsingsruimte voor boeren. Het CDA gemeente Losser benadrukt dat deze combinatie van factoren de agrarische sector ernstig in de problemen brengt.

Oproep aan het college

De motie roept het college op om de uitvoering van de Bossenstrategie tijdelijk op te schorten totdat er vanuit de landelijke politiek een structurele oplossing wordt geboden voor het mestprobleem. “We willen dat er balans blijft tussen vergroening en het behoud van onze agrarische sector,” aldus Luc Westerhof de indiener van de motie namens het CDA.

De motie werd dinsdagavond uiteindelijk niet in stemming gebracht in de raad van Losser nadat de wethouder een tweetal toezeggingen deed. Enerzijds wordt de raad middels raadsinformatiebrieven op de hoogte gehouden van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in het kader van de bossenstrategie. Daarnaast wordt bij de actualisatie van de omgevingsvisie en de toekomstvisie opnieuw een heroverweging gemaakt.